Rys. Diagram pokazujący rozkład ruchu statków na torze wodnym otrzymany na podstawie danych z systemu AIS.
Źródło: www.gatehouse.dk
W kontekście prowadzonych prac naukowych i przemysłowych nad ryzykiem eksploatacji statków i obiektów off-shore, system znajduje zastosowanie do:
- analizy zdarzeń polegającej na identyfikacji obszarów wysokiego ryzyka dla nawigacji poprzez obróbkę baz danych dotyczących ruchu statków w systemie AIS dostępnych na serwerach systemów VTMS europejskich i polskich,
- zastosowania funkcji gęstości prawdopodobieństwa do analizy bieżącego strumienia ruchu statków,
- obliczania prawdopodobieństwa awarii - analizy czasowej strumienia ruchu statków, analizy położenia poszczególnych trajektorii i pasów ruchu statków w stosunku do torów wodnych, budowli hydrotechnicznych, instalacji off-shore, infrastruktury LNG (gazociągów podwodnych), nabrzeży, itp.,
- opracowania metod redukcji ryzyka, a w szczególności do wyznaczania bezpiecznego akwenu manewrowego poprzez wspomaganie projektowania i rozmieszczenia znaków nawigacyjnych na akwenach nawigacyjnych, wsparcie dla wprowadzania przepisów zwiększających bezpieczeństwo przejścia statków, wspomaganie przy projektowaniu portów i terminali oraz kanałów i torów podejściowych,
- analizy wypadków morskich i innych zdarzeń niepożądanych.